Artikler

A CAMERA 793

De er freelancere med fast løn og pension

Hos firmaet Gaffers, som udlejer lysudstyr og lysfolk, fik partnerne en god ide - de ville supplere udlejningen af lysudstyr med kameraudstyr og B-fotografer. Der var dog en hage: Drengene bag Gaffers havde begrænset teknisk viden om kameraudstyr. De hev derfor fat i freelance B-fotografen Rasmus Gaardhøje. 

Rasmus ville gerne have en person mere med, og det var B-fotografen Kasper Bylov. Gennem flere år havde de to suppleret hinanden som freelancere i filmbranchen. Når den ene ikke kunne tage et job, kunne den anden. 

Filmfotograf Rasmus Heise kom også med. Aftalen blev, at de tre freelancere stiftede A Camera som en selvstændig virksomhed med Gaffers som ‘fjerdemand’ og med base i en del af Gaffers lokaler ved Islands Brygge.

Det viste sig hurtigt at Rasmus Heise havde flere jobs i udlandet end herhjemme. Partnerne blev enige om at lave en udskiftning. I stedet kom B-fotograferne Gustav Meiling og Lars Krogsgaard ind i ejerkredsen. I dag tæller A Camera således fire B-fotografer, og Gaffers er nu ‘femtemand’.

“Vi har taget det bedste fra freelance-verdenen og fra tilværelsen som fastansat. Vi er fastansatte, men ikke bundet af faste arbejdstider eller -steder. Vi kan stadig gøre nogenlunde som vi har lyst til. Man kan altså sige at vi er freelancere med fast månedsløn og pension,” fortæller partner Kasper Bylov.

Kasper tilføjer at det har givet ham en fornyet motivation og et større engagement i sit arbejdsliv at være med til at starte A Camera.

En baby at pusle om

“Vi har nu denne her fælles baby, som vi kæmper for skal vokse sig stor og stærk. Man arbejder meget mere langsigtet og med en målsætning. Og så har man nogle faste kolleger som man får et meget tættere forhold til. Mit arbejdsliv er markant forandret i modsætning til, da jeg var freelancer og hoppede fra job til job.…… Det er blevet langt mere varieret, udfordrende og interessant.”

“Hos A Camera er vi dedikerede og nytænkende, og det er to af vores vigtigste kerneværdier. Det betyder blandt andet, at når vi leverer noget udstyr, så SKAL det fungere. 95 procent af udlejningerne hos os er til jobs, hvor vi selv er med som B-fotografer. Derfor har vi en indlysende interesse i, at det fungerer, og derfor bruger vi gerne en hel dag ‘på kontoret’ for at sikre, at hver eneste dims sidder hvor den skal, og at alt er pakket rigtigt og klar til optagelse.”

“Når vi først er derude på optagelsen, er der kun os selv at takke, hvis ikke vi har gjort vores forarbejde godt nok.”

“Det fede er, at når du starter på job, så ved du præcis hvad du har med, for du har selv pakket, opsat og indstillet alt på forhånd,” siger Kasper og peger hen på Gustav, der er ved at gennemtjekke et Arri Alexa Mini og alt tilbehøret. 

”På korte dag-til-dag-jobs har man sjældent en klargøringsdag, og det er synd. For det er tit de jobs, hvor man har et stramt program. Man er nærmest bagud for skudplanen, inden man overhovedet er kommet i gang. Det tager tid at sætte kameraudstyr op, hvis man starter fra nul med en masse kasser, der først skal tømmes for gear og så efterfølgende samles.

“Man glemmer aldrig de gange, man har stået på set og svedt over udstyr, der ikke fungerede eller ikke var blevet pakket og leveret, mens hele filmholdet står og venter.”

“Som udlejer, så går man dagen før og pakker udstyr til en produktion. Men man er jo samtidig også B-fotograf. Man pakker altså med to kasketter på. Der står udlejer på den ene og B-fotograf på den anden. I morgen, når Gustav møder op på den reklamefilmproduktion, han er booket til, skal han bare tage kameraet op af tasken og op på stativet. Så er det klart. Der mangler ikke noget.”

Opgaver fra alle miljøer

Opgaverne til A Camera dækker både spillefilm, tv-fiktion, reklamefilm og musikvideoer.

“Vi ser vores produkt som en lille niche i filmbranchen. Vi kan noget, de andre ikke kan. Vi leverer både udstyr og en erfaren og kompetent B-fotograf. Vi ejer alle sammen en del af A Camera og føler et særligt commitment til vores projekter,” fortæller Kasper Bylov.

“Selvom A Camera stadig er en lille forretning, er vi store nok til at kunne levere kameraudstyr til spillefilm og store tv-serier med optagelsesperioder på 4-5 måneder. På kunde-siden er vi altså ikke niche. Det er mere produktet, der er i en niche for sig, fordi det ikke er som de andres. Vi gør det nemt for vores kunder, der ringer og siger: Vi skal lave det her projekt. Vi vil godt have dig med som B-fotograf. Vi skal bruge det og det udstyr. Derefter tager vi over og løser den tekniske opsætning i samarbejde med fotografen. Hvis den ønskede b-fotograf ikke har tid, så hjælper vi med at finde en, der kan løse opgaven lige så godt. Enten inden for egne rækker eller ved at henvise til en af de andre dygtige freelance B-fotografer, der er derude. Bagefter får kunden én samlet faktura. De skal kun ringe et sted hen. Og de ved, at udstyret virker. ”

Rasmus Gaardhøje er p.tt b-fotograf på en TV2 fiktionsserie med en optagelsesperiode der strækker sig over cirka 4 måneder. Det lægger beslag på en del udstyr.

De af partnerne i A Camera, som ikke er på opgave, går i A Cameras lokaler på Islands Brygge og pusler om det resterende udstyr.

Kasper: “Vi har faktisk fået investeret i så meget udstyr, at vi kan køre to store produktioner på samme tid. Så selvom Rasmus er på en tv-serie, kan Gustav i morgen tage ud på en stor reklameproduktion.”

Grundbestanden af udstyr i A Camera er to Arri kameraer, et Arri Amira og et Arri Alexa Mini, samt to styk Arri WCU-4 follow focus - B-fotografens primære arbejdsredskab. 

“På en ti timers dag har du fokushåndtaget i hånden de otte af timerne.”

Vintage-optikker på nye PL-mounts

“Af optikker har vi indtil videre hovedsageligt vintage optikker fra 60’erne, 70erne og 80’erne,” fortæller Kasper:

“Det er meget oppe i tiden at skyde på optikker, der har nogle år på bagen. De har en kant og en karakter, som en nyproduceret optik ikke har. Nye optikker kan være så rene og pæne at det hurtigt bliver for pænt. Mange fotografer, instruktører og producenter vil gerne have billeder med karakter. At det stikker lidt til en side. At det måske ikke er knivskarpt, når det er skarpt.”

På de gamle optikker kan fokus være lidt blødt og farverne lidt gulnede og hver optikserie har sin egen flare karakteristik og sin egen bokeh. I gamle dage kunne fotograferne desuden krydre med en mængde visuelle effekter i fremkaldelsesprocessen: overeksponere, krydsfremkalde, trække korn frem osv.

“At tilføje sådanne visuelle effekter i efterarbejdet er så nemt,” mener Kasper: “Der er ingen kunst i det. Men så kan fotografen derimod sætte sit eget præg på billederne ved at vælge en optikserie, han synes er spændende og som passer til projektets stil og arbejdsform.”

Bagsiden ved vintage-optikker er, at de er skrøbelige og ikke altid i så god stand. Derfor får vi vores bygget om, så de lever op til de krav, der er til en optik her i 2017. Dagens fokusmotor har mange kræfter, og det slider på optikken.”

“Vores Zeiss B-speed optikserie er med på en tv-serie med 78 optagedage á 8 timer. Der bliver kørt nogle runder på fokushjulet på sådan en produktion, og det skal optikkerne kunne holde til.”

“Vi har fået sat nyt solidt PL-mount på de gamle optikker og nyt fokustandhjul, som også er kraftigere. Optikserien Zeiss B-speed kan vi ikke købe en rehousing til. Der er ellers mange vintage optikker, som bliver skilt ad og lagt ind i et nyt hus, så de kan leve op til dagens krav til robusthed. Men det er også meget dyrt og kan koste helt op til omkring 30.000 kroner pr. optik,” fortæller Kasper Bylov.

Der er ydermere den udfordring med de gamle optikker, at de er lavet til 35 millimeter formatet. Efterhånden som chip-størrelserne vokser, begynder wide-optikkerne at vignettere. Nogle af de gamle wide-optikker fungerer derfor ikke på et RED kamera i 8K.

Next stop: Dronecertifikat

Udstyrshylderne hos A Camera tæller rigs, som er bygget til de to Arri kameraer, og en hjelm-rig til et Black Magic Micro Cinema kamera, som i en filmoptagelse skulle vise en bevægelse set fra hovedpersonens synsvinkel. Riggen bragte kameraet ned i hage-højde, som viste sig at være den mest realistiske position.

Nyeste tilføjelse på hylderne er droner. 

Kasper Bylov forklarer: 

“Vi har besluttet at droner skal være en del af pakken hos os. Derfor skal vi i løbet af i år og næste år allesammen have dronecertifikat. Rasmus har allerede taget certifikatet og har altid en drone med i bilen.

 

Artiklen er fra Monitor Pro - Oktober 2017